Наказ 2
Наказ по Почапинецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів
про підсумки вивчення стану екологічного виховання
від «___» _____________ 2011 року №____
Про стан екологічного виховання
Відповідно до річного плану роботи навчального закладу у період з «___» квітня по «___» квітня 200_ року вивчався стан екологічного виховання та стан реалізації цільової програми з екологічної освіти та виховання «Наш спільний дім». Велику роль на шляху становлення співро-бітництва з природою відіграє початкова школа, яку можна розглядати як першу сходинку збагачення людини знаннями про природне та соціальне оточення, знайомство її з загальною, цілісною картиною світу та формування науково- обґрунтованого, морального та естетичного ставлення до нього. Провідна роль в екологічному вихованні учнів належить таким навчальним предметам, як «Я і Україна», «Природознавство», «Читання». Керування діяльністю молодших школярів, формування в них екологічної вихованості відбувається під час проведення уроків української мови. За допомогою різних педагогічних засобів (завдань, інструкцій, питань, вправ, естетичних бесід ) учням _3__ класу (вчитель Шовкалюк Г. М.), _4__ класу (вчитель Шаравська Г. І.) пропонується виконати вправи, зміст яких носить природничий характер, а саме: знайти в тексті недоречно вжиті слова, замінити їх синонімами, записати удосконалений текст, під час роботи з реченнями учням даються приклади речень екологічного спряму-вання тощо. З метою активізації діяльності учнів на уроках рідної мови вчителі до структури уроку включають невеликі конкурси, вікторини на краще знання загадок, прислів’їв, приказок про рослини, тварини, взагалі про охорону природи. Урізноманітнюють уроки мови завдання у вигляді гри, яка сприяє вихованню екологічної культури у дітей молодшого шкільного віку: «Допоможемо незнайці», «Що було б, якби...», «Вісник весни». Неабияку роль відіграють у цьому напрямку уроки математики. Зміст чинних програм дає змогу сформувати в дітей елементарні природничі та природоохоронні уявлення та поняття, виробити окремі природоохоронні вміння та навички, розкрити взаємозв’язки між природою та людиною.
Проаналізувавши програму з математики, вчителі початкової школи до багатьох тем дібрали матеріал екологічного спрямування за напрямами: 1) цікаві задачі з природничим змістом; 2) цікаві повідомлення; 3) проведення екскурсій з природознавства з елементами математики; 4) проведення інтегрованих уроків; 5) інтегрована позакласна робота; 6) проведення екологічних ігор У позакласній роботі серед учнів молодших класів широко використовуються такі методи:
- пояснювально - ілюстративний;
- репродуктивний;
- метод проблемного навчання;
- частково - пошуковий;
- дослідницький.
Методи, які використовують вчителі школи І ступеня в своїй роботі з екологічного виховання, дають можливість виконувати такі завдання:
- допомагають учням оволодіти елементарними екологічними знаннями;
- дохідливо пояснюють взаємозв’язки компонентів системи «людина – суспільство – природа»;
- дають можливість свідомого розуміння дітьми естетичної цінності природи;
- дають можливість досить легко і усвідомлено використовувати знання про народні традиції у власному спілкуванні з природою.
Вчителем природничого циклу Войтенком В. М. в навчальній діяльності приділено достатньо уваги формуванню в учнів усвідомлення того, що людина - частина природи, людська історія - частина історії природи, природа є першоосновою існування людини. Найбільш насичена робота відбувається під час тижня екологічного виховання. Так, в 2010- 2011н.р. серед учнів 5-11 класів були проведені заходи : «Цікаве про рослини» в _6__ класі , «Від екології довкілля до екології душі» в _7__ класі , «Екологічний потяг» в _5__ класі .
Разом з тим, слід зазначити недостатній рівень проведення екологічних практикумів, науково-дослідницької роботи, проведення агітаційно – просвітницької роботи, практичної роботи щодо покращення стану природного середовища. У структурі уроків біології педагогічні засоби та форми екологічного виховання використовуються як на етапах засвоєння нового матеріалу, так і під час закріплення. Форми та засоби, які використовує вчитель введені у вступну бесіду у вигляді мозкового штурму з подальшою дискусією, що забезпечує учням відчуття причетності до проблем, на яких наголошує вчитель, а також при закріпленні навчального матеріалу у формі своєрідного тренінгу та інших оригінальних прийомів. Важливим засобом екологічного виховання є творча «терапія» в процесі вивчення або закріплення навчального матеріалу. Це, перш за все, шлях від особистої до колективної творчості учня, яка допомагає не тільки розкрити саму суть явища, що вивчається, але й «розкритися» самому в цьому явищі.
Класними керівниками сплановано та проведено ряд цікавих заходів на відповідну тематику: « Природа наша мати », «Конвенція екологічної освіти України », «Птахи- наші друзі», « Чорнобиль не має минулого часу».
Н А К А З У Ю:
1. Вважати стан екологічної освіти та виховання в навчальному закладі задовільним.
2. Вчителям природничого циклу:
2.1. На засіданні методичного об’єднання обговорити питання покращення рівня проведення екологічних практикумів, науково-дослідницької роботи, проведення агітаційно - просвітницької роботи, практичної роботи щодо покращення стану природного середовища.
2.2. Обговорити питання «Збираємось у природу» з метою корекції поведінки дітей на природі.
3.Налагодити зв’язки з громадськими екологічними організаціями .
4. Оголосити усну подяку учителю біології Войтенку В. М. усну подяку за високий рівень проведення тижня біології.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на директора школи Шовкалюка В.Г.